1 2 3

A6LFX/A6MFX AT Kia Sorento

Skrzynia biegów produkowana jest w Korei Południowej. Sygnowana

Prawda i mity o typach olejów do

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

Skrzynie dwusprzęgłowe - raport

Porównanie skrzyni dwusprzęgłowych

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów EDC (Renault)

Dodano: 29 Paź 2012 o godz.00:00
skrzynia EDC (Ranault)
skrzynia EDC (Ranault)

Montowana jest w modelach aut: (dodatkowo poniższe modele, w związku z zamontowaniem skrzyni EDC i zmniejszonym zużyciem paliwa i mniejsza emisją CO2 otrzymały znak Renault eco2)

  • Renault Mégane
  • Renault Mégane Coupé
  • Renault Mégane Grandtour
  • Renault Scénic
  • Renault Grand Scénic


Automatyczna skrzynia biegów EDC (Renault)


foto: Renault.com 

 


Zalety automatycznej skrzyni biegów EDC (Efficient Dual Clutch)

Skrzynia biegów EDC Renault należy oczywiście do grupy skrzyń automatycznych. W aucie nie ma pedału sprzęgła. Zmiana przełożeń jest identyczna jak w skrzyniach automatycznych (PRND) z trybem sterowania impulsowego (+/-). Biegi są zmieniane przez system bardzo płynnie. W tym wypadku komputer, który steruje pracą skrzyni, wybiera przełożenie optymalne.

Aby zwiększyć sprawność oraz zmniejszyć zużycie paliwa, firma Renault zastosowała w tej skrzyni technologię podwójnego, suchego sprzęgła. Skrzynia EDC posiada 2 sprzęgła: pierwsze obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5), drugie natomiast obsługuje biegi parzyste (2, 4, 6) i bieg wsteczny R. Konstrukcja posiada cztery wałki: 2 wałki sprzęgłowe (każdy połączony ze sprzęgłem) i 2 wałki główne. Biegi są wybierane za pomocą synchronizatorów. Sprzęgło jak i wspomniane synchronizatory napędzane są za pomocą siłowników elektrycznych sterowanych blokiem elektronicznym.

 

Dane techniczne

waga skrzyni 82 kg
pojemność skrzyni 1,7 l

 

 

 

Zmiana biegów

Zmiana biegów następuje bardzo szybko i łagodnie. Przez to jazda jest płynna i komfortowa. Biegi są zmieniane bez żadnej przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego z silnik na koła. Podczas jazdy, gdy nie są zmieniane biegi, sprzęgło pozostaje załączone. Gdy nadchodzi właściwy moment następuje zmiana biegów poprzez przełączanie momentu obrotowego z jednego sprzęgła na drugie, tj. rozłącza się pierwsze sprzęgło, ale w tym czasie drugie zostaje wyłączone. To pozwala utrzymać nieprzerwanie przeniesienie napędu podczas zmiany przełożeń (zmiana biegów bez utraty siły napędowej). Zmiany biegów są płynne i bez szarpnięć, co ma ogromny wpływ na komfort jazdy.


Natychmiastowa reakcja

Automatyczna skrzynia biegów EDC bardzo szybko reaguje na polecenia kierowcy. Dzięki 6 biegom i znacznie skróconemu czasowi zmiany przełożeń (290 milisekund), skrzynia EDC wykazuje się bardzo szybką reakcją na działanie kierowcy. Przez to komfort jazdy porównywalny jest ze skrzynią mechaniczną, w trybie sterowania automatycznego jak i impulsowego. Podczas wyboru trybu automatycznego blok elektroniczny wybiera przełożenie dostosowane do różnych parametrów i warunków jazdy. Reaguje on natychmiast na polecenie kierowcy włączając bieg umożliwiający bezzwłoczne uzyskanie potrzebnej mocy napędu, dokładnie w chwili, gdy jest to wymagane. Kierujący pojazdem w dowolnej chwili może przejąć sterowanie systemem, poprzez przełączenie go na impulsowy tryb przełączania biegów.


Ruszanie

Samochód rusza z miejsca stopniowo. W tym czasie pracuje na biegu jałowym przy puszczaniu pedału hamulca. To jest szczególnie przydatne podczas jazdy w korkach czy w momencie w którym chcemy zaparkować. Natomiast podczas ruszania pod górę, gdy kierujący zwolni pedał hamulca, system będzie utrzymywał wysoki poziom ciśnienia w układzie hamulcowym. Po to, aby auto pozostało na miejscu jeszcze kilka dodatkowych sekund. System ten, w połączeniu z układem biegu pełzającego, zapobiega staczaniu się samochodu do tyłu i gwarantuje bezpieczne i spokojne ruszanie pod górę.


Podsumowując, dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów EDC (Efficient Dual Clutch) to:

  • elastyczna zmiana biegów bez najmniejszych szarpnięć
  • stosunkowo niskie zużycie paliwa i niska emisja CO2
  • natychmiastowa reakcja na działanie kierowcy
  • technologia podwójnego, suchego sprzęgła ogranicza niepożądane tarcie i tym samym zwiększa jego wydajność
  • skuteczne działanie biegu pełzającego i dzięki temu pewne i płynne poruszanie się w korkach i podczas trudnych manewrów (np. podczas parkowania)
  • wspomaganie bezpiecznego ruszania pod górę przez kilkusekundowe unieruchomienie samochodu przed wciśnięciem pedału gazu; dzięki temu kierowca może bezpiecznie i bez pośpiechu ruszyć z miejsca
  • elektryczne siłowniki, oszczędzające energię elektryczną, są sterowane przez blok elektroniczny

 

Używane nazwy skrzyń dwusprzęgłowych:

  • Volkswagen, Skoda, Seat: DSG (Direkt Schalt Getriebe/Direct Shift Gearbox)
  • Audi: S-Tronic
  • Porsche: PDK (Porsche Doppel Kupplungs Getriebe)
  • Volvo, Ford: PowerShift
  • BMW: DCT (Dual Clutch Transmission)
  • Renault: EDC (Efficient Dual Clutch)
  • Fiat: DDCT (Dual Dry Clutch Transmission)
  • Mercedes: SpeedShift
  • Mitsubishi: TwinClutch SST
  • Honda: NGT (Next Generation Transmission)
  • McLaren: SSG (Seamless Shift Gearbox)

Komentarze

krysztal 29 Lis 2012 o godz.12:06
sdf sdf sdf
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ
OCEŃ
+
0
-

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

07 Wrz 2016 o godz.07:57

Wpływ glikolu na awarię skrzyni.

15 Gru 2014 o godz.15:39

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

15 Gru 2014 o godz.15:10

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

Australia Myjnia ręczna Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż Pomysł na biznes
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.