Wpływ tunningu mechaniczno - elektronicznego na automatyczną skrzynię biegów

Najpopularniejszą metodą podniesienia mocy jest tak zwany Chip tunning. (elektroniczne przeprogramowanie jednostki sterującej pracą silnika). Rzadkością są modele w pełni przerabiane (polerowanie kolektorów, turbosprężarki itd.) Nazwijmy ten sposób soft tunningiem.
Zaczniemy od stwierdzenia. Automatyczne skrzynie biegów na seryjnych silnikach są w stanie wytrzymać około 120 000 - 220 000 km bez remontów.
Co je głównie zabija? Temperatura = ciężka noga kierowców. Więc wyobraźmy sobie teraz, że np. w takim VW Passacie zamontujemy w wersji 1.8T 150KM chip zwiększający jego moc nawet do 170 KM (tylko). Czy to wpłynie na skrzynie? W 100%. Negatywnie oczywiście. Projektowaniem podzespołów samochodowych dzisiaj zajmują się specjalistyczne programy klienckie.
Bazy danych z 40 - 50 lat produkcji samochodów pozwalają wytwórcą stworzyć "idealne" pojazdy wytrzymujące bez naprawy. do kresu gwarancji. Z reguły 2 lata. Później zaczynają się schody. Ze skrzyniami jest tak samo. Tuningowany silnik przekazuje wyższy moment obrotowy na skrzynię stworzoną na zupełnie inny - efekt? Pęknięte kosze, przepalone tarczki i powyginane przekładki. Generalnie awaria.
Wzmacniane skrzynie w drogich samochodach jak Mercedes 500, 600 , AMG, BMW z serii z 5L silnikami, Cayenne z silnikami 5 litrowymi, Maybach to nie są seryjne samochody. Wzmacniane konwertery (sprzęgła hydrokinetyczne), lepsze materiały na tarczki, przekładki, DUŻO WIĘKSZE CHŁODNICZKI OLEJU SKRZYNI AUTOMATYCZNEJ itd.
Sumując:
- W krótkim czasie zwiększona ponad standardowe parametry moc silnika potrafi spalić skrzynię biegów co narazi kupujących na gigantyczne koszty,
- Tunning może doprowadzić do uszkodzenia wielu elementów skrzyni jednocześnie (pęknięte kosze, uszkodzenie sterowania, sprzęgła, wszystkich elementów ciernych)
Co zrobić zatem by można było cieszyć się większą mocą silnika i skrzynią automatyczną:
- Obowiązkowy montaż dodatkowej chłodnicy skrzyni asb,
- Stosowanie środków zmniejszających tarcie w skrzyni automatycznej (LubeGard)
- Zakup wzmacnianych konwerterów (są takie modele z wzmacnianymi elementami np. zrobionymi z kevlaru, wzmacnianymi lock`upami)
Zanim zmienisz seryjne ustawienia swojego samochodu z asb zastanów się jaki to może mieć wpływ na skrzynię. Nie słuchaj porad mechaników, którzy montują chip`y - pamiętaj to Twój samochód i przede wszystkim Twoje pieniądze.
Pomijając fakt, że każda ingerencja w oprogramowanie pojazdu kończy się automatycznie utratą gwarancji producenta. Nie daj się zwieśc kupując używany samochód że był "fabrycznie tuningowany". Jak nie jest to model S (Audi), M (Bmw), AMG (mercedes), OPC (Opel) to nie jest to "fabryczny tunning".